Instagram. Het platform dat voor professionele fotografen belangrijker dan ooit is. Niet alleen wordt instagram gebruikt door puberende jongens en meisjes van 16, die likes rondstrooien alsof het pepernoten zijn: Het is een sociaal platform waar jij je kan laten zien aan de wereld. En niet alleen de exposure telt: Instagram heeft tegenwoordig ook veel mogelijkheden voor zakelijke accounts.
Wie heeft de mooiste feed van het land?
Om te beginnen zal je wat volgers bij elkaar moeten sprokkelen. Omdat de meeste mensen nu visueel zijn ingesteld is het belangrijk om een mooie feed te hebben. Gewoon eentje waar je uren naar zou willen kijken, puur omdat hij zo mooi is. Zorg voor een duidelijke stijl en kleurstelling, zodat het één geheel is en blijft.
Zo’n mooie feed krijg je niet zomaar. Handmatig is het moeilijk te behouden, want handmatig is nu eenmaal meer foutgevoelig dan digitaal. Geen zorgen! Met een contentplanner of contentagenda kan je je eigen content uploaden wanneer jij denkt dat het goed is. Elke twee dagen, één keer per week, of maandelijks: jij hebt het in de hand. Een goede app daarvoor is 'Later'. Je bedient ‘t vanaf je desktop of de app op je telefoon. Zo heb je binnen no-time een feed die er piekfijn uitziet!
Het schaduwrijk
Ok: dus een mooie feed is belangrijk. Wat ook héél belangrijk is, zijn de tags -hashtags-, die je aan je bericht hangt. De categorieën. Een tijdje terug was de shadowban een ding: Als je je tags in een extra comment zette of je gebruikte de verkeerde tags dan was je account verbannen en konden mensen je via die specifieke tags dus niet meer vinden. Ook tags zelf werden in loop van tijd minder succesvol. De huidige regels voor tags zijn dus:
-
Zet ze niet in een aparte comment;
-
Google online welke tags je niet meer mag gebruiken;
-
Zorg ervoor dat niet elke foto dezelfde tags bevat, daar word je ook op afgerekend!
En kijk naar vergelijkbare -succesvolle- accounts en welke tags zij gebruiken. Daar kan je een tijdje mee testen, er komt vanzelf een rijtje uitrollen dat goed werkt voor jou!
Plaatjes kijken
Hoewel mensen Instagram gebruiken om foto’s te bekijken, moet je de kracht van het verhaaltje niet vergeten. Een behind-the-scenes verhaal, een stukje dagboek, tips en trucs, een mooie quote… Je probeert in het verhaaltje echt een connectie te maken met jouw volgers, zodat ze een band met je voelen. Biedt waarde aan deze mensen, zodat ze je niet voor niks volgen!
Socializen, socializen en… Socializen
Als fotograaf op Instagram, en überhaupt als professional in dit tijdperk, is het écht belangrijk om betrokken te zijn bij je volgers. En zij ook bij jou. Als je alles op orde hebt qua indeling is socializen is het beste wat je kan doen. Hoe meer reacties (en likes) een foto krijgt in het eerste kwartier, hoe beter hij het zal gaan doen. Dus: Volg andere -soortgelijke- accounts, like foto’s en laat welgemeende reacties achter. Als je laat zien dat je enthousiast bent over anderen, zullen anderen dat ook over jou zijn. Samen breng je elkaar naar een hoger niveau.
Je kan alles gemakkelijk inrichten vanaf je desktop.