Een webshop met je eigen voornaam erin: het lijkt ouderwets. Toch is het voor Saake-shop de enige juiste keuze. De persoonlijke touch is juist wat Saake-shop zo bijzonder maakt. Maar wie is deze illustere Saake eigenlijk? Een interview met de mystery man achter de grootste camera-accu shop van Nederland.
Wanneer begon je met accu’s verkopen, en waarom?
In 2004, toen ik nog studeerde, fotografeerde ik veel en was ik soms dagenlang onderweg zonder oplaadmogelijkheid. Ik wilde een paar extra accu’s kopen maar de originele accu’s waren zo vreselijk duur dat ze voor een arme student niet te betalen waren. Op internet vond ik een paar heel goedkope en ik waagde de gok. Ze bleken het minstens zo goed te doen als de originele accu’s.
En toen dacht je: hier valt geld te verdienen?
Haha, aanvankelijk wilde ik vooral het goede nieuws verspreiden dat alternatieve accu’s vaak net zo goed waren. Ik kocht een paar setjes voor mezelf en een paar om te verkopen. Ze vlogen de deur uit, het was niet aan te slepen. Binnen de kortste keren moest ik enorm professionaliseren.
Hoe komt het dat je zoveel over accu’s weet? Heb je veel research gedaan?
Als je ze eenmaal verkoopt, weet je al snel alles wat er te weten valt. Klanten stellen intelligente vragen en als je iets niet weet, zoek je het uit. De ervaring en kennis die je zo opdoet kun je vervolgens weer doorgeven. Je komt ook vanalles te weten over de camera’s zelf - ik ken tegenwoordig (onvrijwillig) wel honderden types uit mijn hoofd.
Ben je zelf ook veel bezig met fotografie?
Jazeker. Hoewel ik overdag vaak druk ben met de winkel, trek ik er zeer regelmatig op uit. Het leuke daarvan is dat ik heel veel accessoires die ik verkoop zelf kan testen. Bijna alles probeer ik uit, en een aantal gereedschappen krijgen een permanente plek in mijn tas. Dat maakt het adviseren aan klanten erg levendig. En dan natuurlijk niet met de beruchte “die heb ik zelf ook”-verkooptruc. Ik zeg ook wel eens tegen klanten dat een bepaald accessoire niet past bij hoe zij graag fotograferen.
Wat is de gekste vraag die je ooit hebt gehad?
Iemand vroeg op de chatfunctie van de site of ik vrijgezel was, hahaha! Blijkbaar staat “uitgebreide kennis van accu’s” hoog op iemands dating-verlanglijstje?
Wat is de gekste klacht die je ooit hebt gehad?
Er was ooit een man die een accu had gekocht en enorm tegen ons tekeer ging omdat de accu niet van het merk was dat hij besteld had. Hij kon het duidelijk zien: er zat een grote gele sticker op met een driehoekje erop, een vlammetje en zo’n teken dat je het niet in mocht slikken. Hoe haalden we het in ons hoofd om zomaar een accu te sturen van het merk “CAUTION”?
Wat vind je het leukste aan je werk?
Het leukste is als we een mailtje krijgen met een compliment. We hebben een supergoede tevredenheidsscore, en daar zijn we heel blij mee en trots op, maar een persoonlijk bedankje van een klant kan mijn hele dag goed maken.
Wat vind je het vervelendst aan je werk?
Als er een klacht binnenkomt over de bezorging! Alle andere klachten kunnen we zo oplossen, geen probleem. Maar bezorging, daar hebben we gewoon niet altijd invloed op. Als iets meerdere dagen te laat is, is de klant vaak boos op ons terwijl er vaak helemaal niks is wat we kunnen doen. Dat gevoel van onmacht frustreert ons het meest.
Heb je nog een reistip voor enthousiaste fotografen?
De allermooiste foto’s die ik heb gemaakt, maakte ik in Denali National Park in Alaska. Dat is een van de meest indrukwekkende plekken waar ik ooit ben geweest. Aan alle fotografieliefhebbers: zorg dat je hier een keer komt, zeker als je graag pure natuur fotografeert. Voor hen die (net als ik) graag wildlife op de gevoelige plaat vastleggen: het Krugerpark in Zuid Afrika is een echte aanrader. Daar was ik getuige van een (mislukte) achtervolging van een luipaard die achter een hele familie everzwijnen aanging. Daarna nam de luipaard pauze, vlak naast ons. Prachtig fotomoment. Dan ben je wel even stil.
Okay, bedankt Saake!
Graag gedaan! :-)
Een "vakantie-kiekje" van Saake op een van zijn favoriete fotografie-bestemmingen